Biznes

Jakie są wady i zalety dropshippingu?

W ostatnich latach dropshipping — podobnie jak inne modele outsourcingu logistycznego — szybko zyskuje na popularności. Interesują się nim przede wszystkim sprzedawcy wchodzący na rynek e-commerce i szukający sposobów na prowadzenie sklepu internetowego bez własnego magazynu. Jeśli zaliczasz się do tego grona, koniecznie zapoznaj się z naszym poradnikiem na temat wad i zalet dropshippingu!

Co to jest dropshipping?

Dropshipping to innowacyjny model logistyczny, umożliwiający prowadzenie sprzedaży z pominięciem magazynu. Składowaniem towaru, kompletowaniem zamówień i wysyłką produktów do klientów końcowych zajmują się w tym przypadku specjalne hurtownie. Dzięki nim właściciel sklepu internetowego oszczędza czas i optymalizuje swój budżet, jednocześnie podnosząc jakość procesów logistycznych w swojej firmie.

Jak działa dropshipping?

Aby dobrze zrozumieć sposób działania dropshippingu, wystarczy posłużyć się prostym schematem:

  1. Integrujesz swój sklep internetowy z wybraną hurtownią dropshippingową i pobierasz jej ofertę na stronę.
  2. Klient zapoznaje się z Twoim asortymentem i składa zamówienie.
  3. Zamówienie przekazywane jest automatycznie do hurtowni, z którą współpracujesz.
  4. Dostawca zajmuje się skompletowaniem zamówienia i dostarczeniem przesyłki do Twojego klienta.
  5. Na własną rękę wystawiasz klientowi dowód zakupu (paragon lub fakturę).
  6. Rozliczasz się z hurtownią, zachowując swoją marżę.

Stosując taki model logistyczny, redukujesz nie tylko koszty prowadzenia sklepu internetowego, ale także podejmowane ryzyko inwestycyjne. Za nabywane u dostawcy towary płacisz dopiero wtedy, gdy znajdziesz na nie chętnych. Sprawia to, że nie grozi Ci zamrożenie gotówki w asortymencie, który mógłby się nie sprzedać.

Zalety dropshippingu

Już powyższa definicja powinna dostarczyć Ci nieco informacji na temat najważniejszych zalet dropshippingu. Zbierzmy jednak wszystkie korzyści płynące ze stosowania tego modelu logistycznego w jednym miejscu:

Możliwość szybkiego wejścia na rynek

W przeciwieństwie do klasycznego sklepu internetowego, sprzedaż w dropshippingu nie wymaga układania skomplikowanych procesów logistycznych. Nie potrzebujesz ani magazynu, ani personelu, więc przygodę z e-commerce możesz zacząć właściwie w kilka godzin. Musisz jedynie uruchomić własną witrynę i zintegrować ją z hurtownią dropshippingową. Cały asortyment dostawcy zostanie pobrany automatycznie, a wszystkie dane produktowe będą na bieżąco aktualizowane.

Ograniczone ryzyko inwestycyjne

Tak jak wspominaliśmy wcześniej, w przypadku dropshippingu nie musisz decydować się na zamrażanie gotówki w towarze, który może się nie sprzedać. Nie grożą Ci więc zalegające na stanie towary ani utrata płynności finansowej. W hurtowniach nabywasz wyłącznie produkty przynoszące Ci zysk.

Brak konieczności zatrudniania personelu

Tradycyjny model sprzedaży internetowej wiąże się z koniecznością prowadzenia magazynu, a więc i zatrudniania pracowników do jego obsługi. W dropshippingu unikasz tych elementów, przenosząc odpowiedzialność za kluczowe procesy logistyczne na hurtownie. Nie musisz więc przejmować się ani rotacją personelu, ani wydatkami na pensje, ani szkoleniami dla zespołu.

Redukcja wydatków

Dropshipping to doskonały pomysł na start dla początkujących sprzedawców nie tylko ze względu na ograniczenie ryzyka inwestycyjnego, ale i z uwagi na optymalizację budżetu. Sprzedaż w tym modelu nie wymaga od Ciebie najmowania przestrzeni magazynowej, opłacania pracowników czy mediów. Potrzebujesz jedynie funkcjonalnej strony internetowej, której koszty sprowadzają się do abonamentu w wysokości kilkudziesięciu złotych miesięcznie.

Elastyczność sprzedaży

Dropshippingu nie dotyczą też problemy związane z sezonowością. Model ten ułatwia bowiem bezkosztowe manipulowanie asortymentem. W dowolnej chwili możesz wycofać z oferty produkty, które przestają cieszyć się popularnością, i wprowadzić do niej artykuły cechujące się wyższym popytem. Nic przy tym nie stracisz, ponieważ nie ogranicza Cię towar przechowywany w magazynie. Elastyczny charakter działalności przejawia się także we współpracy z kontrahentami, za którą nie musisz odpowiadać. Negocjowaniem warunków i cenników zajmują się w końcu Twoi dostawcy.

Wady dropshippingu

Choć na pierwszy rzut oka dropshipping wydaje się rozwiązaniem niemal idealnym — zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców — nie jest wcale pozbawiony wad. Do najważniejszych zaliczają się:

Brak kontroli nad procesami logistycznymi

Sposób przechowywania produktów, jakość zabezpieczania przesyłek i terminowość dostaw zależą wyłącznie od tego, z jakimi hurtowniami podejmiesz współpracę. Pozbawiasz się tym samym kontroli nad najważniejszymi procesami logistycznymi w Twojej firmie. Musisz zwrócić więc szczególną uwagę na wiarygodność wybieranego dostawcy oraz opinie innych klientów na jego temat.

Obsługa zwrotów

W zdecydowanej większości przypadków dropshippingu odpowiedzialność za obsługę zwrotów spoczywa na barkach sprzedawcy. Oznacza to, że musisz przygotować sobie przynajmniej odrobinę przestrzeni na odsyłane przez klientów produkty. Warto mieć ten aspekt na uwadze również podczas wyboru asortymentu dla swojego sklepu internetowego. Im łatwiejsze w przechowywaniu towary, tym mniejszy problem z obsługą zwrotów.

Wysoka konkurencja

Liczne zalety dropshippingu sprawiają, że cieszy się on sporym zainteresowaniem wśród sprzedawców. Coraz trudniej jest więc wyróżnić się na tym rynku. Pomocne w takiej sytuacji może okazać się urozmaicenie asortymentu bądź komunikacji marketingowej. Warto wzbogacić swoją ofertę na przykład o kilka produktów, które nie są dostępne w hurtowniach dropshippingowych. Na ich składowanie potrzebne Ci jednak będzie nieco miejsca.

Skopiowane dane produktowe

Automatyczne pobieranie ofert hurtowni do sklepu internetowego znacząco ułatwia rozpoczęcie sprzedaży w dropshippingu. Niestety ma również swoje minusy — przede wszystkim w postaci skopiowanych ze stron dostawców opisów i zdjęć produktów. W efekcie Twój sklep może wyglądać niemal identycznie jak strony innych sprzedawców. Zadbaj więc o to, aby po wejściu na rynek stopniowo aktualizować dane produktowe, dostosowując je do potrzeb Twojej grupy docelowej i przyjętego języka komunikacji. Dzięki temu z łatwością wyróżnisz się na rynku.

Konieczność dostosowywania się do hurtowni

Prowadząc własny sklep internetowy z magazynem, nie musisz dostosowywać się do nikogo. We własnym zakresie decydujesz o kierunku rozwoju marki czy o polityce cenowej. W przypadku dropshippingu nie masz aż takiej swobody, ponieważ ograniczają Cię warunki narzucane przez hurtownie.

Wady i zalety dropshippingu — podsumowanie

Zalety dropshippingu zdecydowanie przeważają nad jego wadami. Jest to zatem rozwiązanie, którym warto się zainteresować — zwłaszcza w momencie wchodzenia na rynek e-commerce. Pamiętaj jednak, że kluczem do sukcesu okaże się w tym przypadku funkcjonalne oprogramowanie sklepowe, które pozwoli Ci zintegrować stronę z hurtowniami i zautomatyzować sprzedaż. Przykład takiej platformy stanowi popularny Sky-Shop, umożliwiający połączenie sklepu z ofertami ponad 230 dostawców dropshippingowych. Więcej informacji na temat dropshippingu znajdziesz pod adresem: https://ecommercowy.pl/wady-i-zalety-dropshippingu/