FinanseZakupy

Wszystkie koszty na Allegro – lista opłat i prowizji

Allegro stanowi jeden z podstawowych kanałów sprzedaży na polskim rynku e-commerce. Jest absolutnym liderem wśród wszystkich dostępnych w naszym kraju platform zakupowych, toteż cieszy się uznaniem zarówno kupujących, jak i właścicieli sklepów. Korzystanie z udogodnień tego serwisu ma jednak swoją cenę. Zastanawiasz się, ile kosztuje sprzedaż na Allegro? Zapoznaj się z kompletną listą wszystkich opłat i prowizji!

Rodzaje opłat i prowizji na Allegro

Koszty ponoszone przez sprzedawców na Allegro można podzielić na cztery główne kategorie:

  • opłata za wystawienie przedmiotu na sprzedaż – nakładana tylko w nielicznych przypadkach,
  • prowizja od sprzedaży – obejmuje także koszt dostawy,
  • opłaty za dodatkowe udogodnienia – m.in. reklamy w Allegro Ads itp.,
  • opłata za utrzymanie oferty – naliczana w aukcjach, w których od roku nie doszło do transakcji.

Warto zauważyć, że wysokość powyższych kosztów zależy od kategorii, w której wystawiany jest przedmiot na sprzedaż. Przyjrzyjmy się wszystkim tym opłatom po kolei.

1.    Opłata za wystawienie aukcji na Allegro

Zdecydowana większość kategorii w Allegro nie wymaga uiszczania opłaty za wystawienie produktu na sprzedaż. Istnieją jednak nieliczne wyjątki, w przypadku których trzeba liczyć się z takim kosztem. Mowa między innymi o:

  • samochodach, przyczepach, łodziach i innych pojazdach,
  • motocyklach i quadach,
  • nieruchomościach,
  • ofertach wakacji,
  • żywych zwierzętach.

Opłata tego typu może wynosić od kilku do kilkudziesięciu złotych za produkt i zależy zarówno od wybranej kategorii, jak i od okresu, na jaki wystawiana jest aukcja.

2.    Prowizja od sprzedaży na Allegro

Prowizja od sprzedaży pobierana jest od każdej transakcji, do jakiej dojdzie na Allegro. W większości przypadków wynosi od kilku do kilkunastu procent, a jej wysokość zależy od:

  • kategorii, w której wystawiana jest oferta,
  • ostatecznej ceny sprzedaży,
  • liczby produktów sprzedanych w ofercie,
  • opłaty za dostawę.

Stawki prowizji od sprzedaży w Allegro mocno różnią się między sobą, tworząc bardzo obszerny cennik. Warto pamiętać, że nawet w obrębie jednej kategorii mogą odbiegać od siebie w zależności od kwoty transakcji.

Naliczanie i odzyskiwanie prowizji od sprzedaży

Prowizja od sprzedaży na Allegro naliczana jest każdorazowo w momencie zawarcia umowy w ramach transakcji. Portal pobierze ją więc w chwili, gdy użytkownik serwisu skorzysta z opcji „Kup teraz” bądź wylicytuje produkt na aukcji.

Sprzedający zawsze ma jednak szansę odzyskać prowizję, jeżeli transakcja nie dojdzie do skutku. Może się to wydarzyć na przykład wtedy, gdy kupujący odstąpi od umowy w terminie 14 dni od daty zakupu. Sprzedawca musi wówczas w ciągu 45 dni od zamówienia złożyć wniosek o zwrot prowizji. Taka opcja dostępna jest z poziomu zakładki „Zamówienia” w Allegro.

Prowizje od wysyłki na Allegro

Prowizja od wysyłki stanowi część prowizji od sprzedaży w Allegro. Ma oczywiście zastosowanie tylko wtedy, gdy sprzedawca oferuje płatną wysyłkę. Wysokość tej stawki w każdej kategorii wynosi dokładnie tyle samo ile prowizja od transakcji. Dzięki temu łatwo obliczyć, jakie koszty będzie musiał ostatecznie ponieść sprzedawca.

Prowizje Allegro Smart

Z początku program darmowych dostaw Allegro Smart był zupełnie bezpłatny dla sprzedawców, a jego koszty ponosili – w formie abonamentów – kupujący. Sytuacja uległa jednak zmianie i obecnie sprzedający w wielu przypadkach muszą opłacać przesyłki Smart. Są one darmowe jedynie w opcji Allegro Punkty Kolporter i epaka. Każda inna metoda wiąże się z koniecznością uiszczenia zapłaty za dostawę. Jej wysokość różni się w zależności od przewoźnika (m.in. DPD, InPost, UPS itd.) wagi przesyłki, a nieraz także jej wartości.

3.    Opłaty za promowanie ofert

Jedną z ogromnych zalet Allegro stanowi dostęp do zaawansowanych funkcji marketingowych, które pozwalają sprzedawcom przebić się ze swoimi ofertami przez olbrzymią konkurencję w serwisie. Takie udogodnienia są jednak oczywiście płatne. Zaliczają się do nich między innymi:

  • Allegro Ads – system reklamowy, umożliwiający wyświetlanie komunikatów marketingowych w różnych miejscach serwisu, a także w wyszukiwarce Google. Działa w modelu CPC, co oznacza, że opłaty pobierane są tylko wtedy, jeśli odbiorca kliknie w reklamę. Stawki zależą od działań konkurencji i dobierane są na zasadach licytacji. Warto pamiętać jednak o obowiązującym budżecie minimalnym, który wynosi od 3 do 20 zł.
  • Monety Allegro – program lojalnościowy, pozwalający na zbieranie przez kupujących Monet, które można wydać na kolejne zakupy. Ich koszt ponoszą sprzedawcy, dołączający je do swoich ofert. Cena jednej Monety to 1,23 zł.
  • Strefa Okazji – miejsce w serwisie, które pozwala na wyeksponowanie wybranych ofert. Taki sposób promocji wiąże się z koniecznością uiszczenia stałej opłaty oraz dodatkowej prowizji.
  • Wyróżnienia ofert – podświetlenie lub pogrubienie oferty na liście wyników wyszukiwania kosztuje 19 zł za 10 dni (lub 29 zł w pakiecie). Sprzedawca musi się także liczyć z dodatkową prowizją od sprzedaży.

Jak widać, Allegro oferuje dostęp do bardzo wielu praktycznych funkcji, pozwalających zwiększyć sprzedaż. Choć metody te wiążą się z koniecznością ponoszenia niemałych nieraz opłat, przedsiębiorcy powinni traktować je jako inwestycję. Działania marketingowe to w końcu jedna z podstaw skalowania biznesu.

W tym miejscu warto wspomnieć także o Abonamencie Allegro, który gwarantuje dostęp do dodatkowych funkcji serwisu, takich jak łączenie kilku kont czy zaawansowane statystyki sprzedaży. Użytkownicy mają do wyboru trzy pakiety:

  • Abonament Podstawowy – w cenie 39 zł za 30 dni,
  • Abonament Profesjonalny – w cenie 199 zł za 30 dni,
  • Abonament Ekspercki – w cenie 3000 zł za 30 dni.

Różnią się one poziomem zaawansowania dostępnych opcji, dzięki czemu każdy sprzedawca z łatwością znajdzie odpowiedni pakiet dla siebie.

4.    Opłata utrzymaniowa na Allegro

Opłata utrzymaniowa dotyczy wyłącznie tych ofert, w których od 365 dni nie doszło do żadnej transakcji. Jest naliczana co 10 dni. Podobnie jak w przypadku innych prowizji, jej wysokość zależy od kategorii aukcji. Może wynosić od 5 do 15 gr, lecz nie jest pobierana w kategoriach, w których płaci się za wystawienie oferty.

Podsumowanie – jak zarządzać zyskami i opłatami na Allegro?

Choć sprzedaż na Allegro może zagwarantować Ci wysokie zyski, wiąże się też z koniecznością ponoszenia pewnych kosztów. Warto więc zrobić wszystko, aby utrzymać je pod kontrolą i ułatwić sobie zarządzanie nimi. Może Ci w tym pomóc inteligentne oprogramowanie e-commerce, takie jak na przykład Sky-Shop. Platforma ta gwarantuje dostęp do wielu praktycznych funkcji – na przykład:

  • automatycznych aktualizacji cen,
  • ustalania narzutu dla aukcji,
  • informacji o szacunkowym koszcie wystawienia oferty,
  • automatycznego anulowania aukcji starszych niż rok (w celu uniknięcia opłaty utrzymaniowej),
  • wielu cenników dostaw.

Poza tym oprogramowanie tego typu ułatwia zarządzanie sprzedażą na Allegro dzięki takim opcjom jak masowe wystawianie i zamykanie aukcji, importowanie zamówień do panelu administracyjnego sklepu online czy obsługa etykiet kurierskich. Planując działalność na Allegro, koniecznie zaopatrz się więc w odpowiednią platformę e-commerce i zachowaj pełną kontrolę nad swoim budżetem! Więcej informacji na temat prowizji i opłat na Allegro znajdziesz pod adresem:  https://blog.sky-shop.pl/prowizje-allegro-wszystko-co-musisz-wiedziec/