Internet

Jakie funkcje powinien mieć prosty sklep internetowy?

Założenie sklepu internetowego nie powinno dziś sprawić nikomu większych problemów. Za sprawą takich udogodnień jak nowoczesne platformy e-commerce cały proces sprowadza się do kilku kliknięć. Nie oznacza to jednak, że powstające w efekcie witryny są w jakikolwiek sposób wybrakowane. Każda z nich posiada niezbędne funkcje sprzedażowe i marketingowe. Jakie dokładnie udogodnienia należy wprowadzić w prostym sklepie internetowym?

Technologia RWD

Współcześni konsumenci częściej robią zakupy internetowe za pośrednictwem smartfona niż komputera. Z tego względu każda strona internetowa powinna być responsywna. Technologia RWD (Responsive Web Design) działa w taki sposób, że układ witryny dostosowywany jest do rozdzielczości ekranu, na którym się ona wyświetla. Zdecydowanie pomaga to użytkownikom w poszukiwaniu i zamawianiu interesujących ich produktów z poziomu telefonu czy tableta.

Certyfikat SSL

Funkcją, której nie może dziś zabraknąć w żadnym sklepie internetowym, jest szyfrowanie HTTPS. Protokół ten gwarantuje bezpieczeństwo danych, których ochrona wymagana jest przepisami RODO. Instalacja certyfikatu SSL to podstawowe rozwiązanie w tym zakresie, które przekłada się również na łatwiejsze pozycjonowanie witryny i wyższy stopień zaufania ze strony potencjalnych klientów.

Aplikacja mobilna do obsługi

Projektując prosty sklep internetowy, pod uwagę trzeba brać nie tylko perspektywę odbiorcy, ale też administratora. Im łatwiejsza w obsłudze będzie dla Ciebie strona, tym sprawniej i wygodniej obsłużysz swoich klientów czy wprowadzisz pożądane zmiany w serwisie. Aby zarządzanie sprzedażą nie pochłaniało zbyt dużo czasu, zainteresuj się takimi rozwiązaniami jak graficzny kreator sklepu, intuicyjny panel administracyjny oraz aplikacja mobilna do obsługi sklepu z poziomu smartfona.

Wtyczka SEO

Kolejna funkcja istotna z punktu widzenia właściciela sklepu internetowego to wtyczka ułatwiająca pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. Dzięki takiemu rozwiązaniu szybko i łatwo zoptymalizujesz swoją witrynę pod kątem SEO, ułatwiając potencjalnym klientom jej odnalezienie. Pamiętaj, że taki plugin powinien obejmować nie tylko możliwość edycji meta tagów czy struktury adresów URL, ale także bardzo przydatny moduł bloga.

Intuicyjne drzewo kategorii

Przejrzysty układ strony i łatwość nawigacji skrócą ścieżkę prowadzącą klienta do transakcji. W oczywisty sposób przełoży się to na wielkość sprzedaży i wysokość przychodów. Postaw więc na intuicyjne ikony, wyszukiwarkę z podpowiedziami oraz dostępność danych kontaktowych i informacji transakcyjnych. O czytelność witryny zadbasz dzięki prostemu w obsłudze kreatorowi sklepu.

Wygodny katalog produktów

Zarówno ze względu na pozycjonowanie, jak i doświadczenia zakupowe klientów, warto zadbać o stworzenie intuicyjnego katalogu produktów. Odpowiedni podział towarów na kategorie i ich systematyzacja na podstawie posiadanych cech pozytywnie wpłynie na organizację wirtualnych półek sklepowych. Jest to jedna z najważniejszych cech współczesnych e-commerce’ów.

Bramka płatności

Chcąc zarabiać na sprzedaży w Internecie, musisz udostępnić swoim klientom szeroki wybór metod płatności. Posłuży Ci do tego specjalna bramka, umożliwiająca finalizowanie transakcji za pośrednictwem szybkich przelewów, kart debetowych i kredytowych, BLIK-a, wirtualnego portfela, płatności za pobraniem czy nawet rozłożonych na raty.

Usługi kurierskie

Szeroki wybór powinien też dotyczyć metod wysyłki. Uruchamiając sklep, zintegruj go więc na przykład z brokerem kurierskim, który zagwarantuje użytkownikom dostęp do takich rodzajów dostawy jak paczkomaty (np. InPost), usługi firm kurierskich (np. FedEx, UPS, GLS), Poczta Polska czy odbiory w punktach.

Moduł newslettera

Bardzo ważnym elementem każdego sklepu internetowego są narzędzia marketingowe, pozwalające na pozyskiwanie nowych klientów i utrzymywanie dotychczasowych. Należy do nich między innymi moduł newslettera, dzięki któremu odzyskuje się porzucone koszyki, buduje lojalność użytkowników i zwiększa sprzedaż. Narzędzie tego typu pozwoli Ci w dużej mierze zautomatyzować komunikację z klientami i sprawnie konfigurować wysyłkę różnych wiadomości e-mail.

System rabatowy

W sklepie internetowym warto wprowadzić także program rabatowy. Przyda Ci się w tym celu wbudowany system, pozwalający na wprowadzanie zniżek, kodów i promocji. Za sprawą odpowiedniego doboru tych narzędzi, umożliwisz sobie zwiększanie ruchu na stronie, budowę rozpoznawalności marki czy eliminowanie nadwyżek magazynowych.

Konto klienta

Każdy klient powinien mieć możliwość założenia konta w Twoim sklepie. Pozytywnie wpłynie to na proces budowania lojalności wśród odwiedzających i współczynnik finalizacji transakcji. Trafiający na stronę konsumenci będą mogli zapisywać swoje dane, oznaczać ulubione produkty lub dodawać je do listy życzeń. To dobra wiadomość również dla Ciebie, jako właściciela sklepu. Zyskasz bowiem możliwość personalizacji asortymentu i sposobu obsługi poszczególnych użytkowników.

Program lojalnościowy

Rozwiązaniem podobnym do systemów rabatowych i kont klientów są programy lojalnościowe. To prosty sposób na zachęcanie użytkowników do częstych powrotów na stronę sklepu. Zainteresuj się więc platformą e-commerce, która daje dostęp do takiego systemu.

Jak założyć sklep internetowy? Podsumowanie

Wymienione wyżej 12 funkcji sklepu internetowego składa się na absolutną podstawę każdego odnoszącego sukcesy biznesu. Zauważ, że korzystając z oprogramowania SaaS (Software as a Service), nie musisz wprowadzać każdej z nich w formie kosztownej i trudnej w implementacji wtyczki. Wystarczy zamiast narzędzia typu open source wybrać właśnie platformę abonamentową i cieszyć się dostępem do wszystkich niezbędnych funkcji!