Biznes

4 główne trendy, które będą kształtować rekrutację w 2023 roku

Pandemia COVID-19 wprowadziła sporo zmian w procesach rekrutacyjnych – dziś rekrutacja na odległość nie jest już nowością. Jakie trendy w rekrutacji będą silnie widoczne w nadchodzącym roku? Sprawdź poniżej.

1. Zdalna rekrutacja będzie coraz popularniejsza

Śmiało można powiedzieć, że pandemia COVID-19 przetarła szlaki zdalnej rekrutacji. Ten trend w branży HR będzie zauważalny również w przyszłym roku. Nie wynika to jednak wyłącznie z dostępu do narzędzi umożliwiających przeprowadzanie zdalnych rekrutacji – równie istotna jest zmiana preferencji samych pracowników. Coraz większą popularnością cieszy się praca hybrydowa – model, w którym pracownik przez część tygodnia pracuje w siedzibie firmy, a przez pozostały czas realizuje zadania w domowym zaciszu.

Zdalna rekrutacja oznacza też liczne wyzwania, np. w zakresie ochrony danych osobowych czy doboru niezawodnych rozwiązań IT.

2. W rekrutacji pomogą narzędzia do analizy danych

Na rynku od dawna dostępne są rozwiązania wspierające osoby poszukujące pracy. Przykładem może być cv-wzor, czyli narzędzie pozwalające wygenerować CV w zaledwie kilka minut. Nowoczesne aplikacje są też tworzone z myślą o osobach zajmujących się rekrutacją pracowników. Ich coraz szersze wykorzystanie to kolejny trend, który będzie widoczny w 2023 r.

Dlaczego narzędzia do analizy danych są tak istotne? Pozwalają one:

  • uniknąć pominięcia informacji, które rekruter mógłby przeoczyć podczas czytania każdego z otrzymanych CV,
  • jeszcze lepiej wytypować kandydatów, biorąc pod uwagę zgłoszone przez pracodawców potrzeby,
  • podjąć optymalne decyzje rekrutacyjne i zaprosić na rozmowę osoby o pożądanych kwalifikacjach.

3. Rekrutacja specjalistów na portalach społecznościowych

Nie jest to nowy trend, jednak w dalszym ciągu będzie on kontynuowany w 2023 r. Już w 2019 r. Deloitte w swoim raporcie „Global Human Capital Trends 2019” sygnalizował, że firmy mają coraz większy problem z pozyskaniem wykwalifikowanych pracowników. Zamiast czekać na dokumenty od potencjalnych kandydatów, wiele firm poszukuje talentów we własnym zakresie. Pomocne są w tym media społecznościowe, np. LinkedIn czy Facebook.

W przyszłym roku rekrutacja przez media społecznościowe może być jeszcze łatwiejsza. Wszystko za sprawą nowych funkcji, które wdrażają poszczególne serwisy.

4. Doświadczenie i umiejętności zamiast wykształcenia

Jeszcze kilkanaście lat temu to właśnie wykształcenie kandydatów było dla rekruterów kluczowe podczas podejmowania decyzji. Dziś zdecydowanie większą wagę mają doświadczenie i umiejętności. To kolejny trend, który zaznaczy się w rekrutacji w 2023 r. Dlaczego? Powodem są zmieniające się realia. Wiele osób zaczyna postrzegać studia jako zbędne – wolą one od razu skoncentrować się na rozwoju praktycznych umiejętności.

Doświadczenie i kompetencje już dziś są kluczowe w niektórych branżach. Mowa głównie rynku IT, który rozwija się niezwykle dynamicznie.