
Wózki widłowe to najważniejszy sprzęt w nowoczesnych magazynach i centrach logistycznych. To do możliwości operacyjnych wózków dobiera się regały magazynowe. Ich sprawne działanie warunkuje efektywny przepływ towarów, a dobór ogumienia to jedna z pierwszych decyzji, którą musisz podjąć. Opony do wózków widłowych dzielą się na dwa główne typy – pneumatyczne oraz superelastyczne. Każdy z nich ma swoje zalety, które wpływają na komfort jazdy, trwałość maszyny oraz bezpieczeństwo pracy.
Opony pneumatyczne – diagonalne i radialne
Opony pneumatyczne w wózkach widłowych to popularny wybór w miejscach, gdzie liczy się komfort prowadzenia i skuteczne tłumienie wstrząsów. Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje:
- Opony diagonalne — bardziej przystępne cenowo, dobrze amortyzują, ale szybciej się zużywają. Sprawdzą się w mniej wymagających warunkach, np. w niewielkich magazynach, gdzie wózek nie pracuje przez cały czas.
- Opony radialne — nowoczesne rozwiązanie, oferujące lepszą przyczepność, dłuższą żywotność i wyższy komfort pracy. Idealne do intensywnej eksploatacji, np. w centrach dystrybucyjnych, gdzie sprzęt działa niemal bez przerwy.
Wybór między oponami diagonalnymi a radialnymi powinien być uzależniony od intensywności użytkowania wózka oraz rodzaju nawierzchni, po której się porusza.
Opony superelastyczne – dwuwarstwowe i trójwarstwowe
Opony superelastyczne to solidne rozwiązanie dla środowisk, w których ryzyko przebicia opony jest wysokie, a przestoje są niedopuszczalne. W tej kategorii wyróżniamy:
- Opony dwuwarstwowe — ekonomiczne, odpowiednie do lekkich zadań magazynowych. Zapewniają podstawową ochronę i trwałość.
- Opony trójwarstwowe — wyposażone w dodatkową warstwę ochronną, odporne na uszkodzenia mechaniczne, zmiany temperatury i intensywną eksploatację. To wybór dla najbardziej wymagających użytkowników.
Pełna, niepompowana konstrukcja tych opon eliminuje ryzyko przebicia, co czyni je niezastąpionymi w zakładach przemysłowych. Trójwarstwowe opony superelastyczne to gwarancja ciągłości pracy i maksymalnego bezpieczeństwa.
Opony superelatyczne stosuje się w najbardziej zaawansowanym technicznie sprzęcie, takim jak wózki wysokiego składowania.
Różnice w trwałości i przeznaczeniu poszczególnych typów
Dobór odpowiednich opon do wózka widłowego to decyzja strategiczna, która wpływa na efektywność pracy, bezpieczeństwo operatora oraz długoterminowe koszty eksploatacji. Kluczowe jest dopasowanie ogumienia do warunków, w jakich sprzęt będzie wykorzystywany:
- Opona pneumatyczna diagonalna – najważniejsze zalety to wysoka amortyzacja i niska cena. A wady? Ten rodzaj ogumienia zużywa się relatywnie szybko. Rozwiązanie znajduje zastosowanie w małych magazynach i placach składowych.
- Opona pneumatyczna radialna – charakteryzuje się lepszą przyczepnością, trwałością oraz komfortem użytkowania w porównaniu do opony diagonalnej, jest też droższa. Stosuje się ją w przypadku intensywnej eksploatacji w warunkach, gdzie należy wybrać opony pneumatyczne.
- Opona suprelastyczna dwuwarstwowa – rozwiązanie ekonomiczne, które jest odporne na przebicie. W trudnych warunkach eksploatacyjnych ulega szybkiej degradacji.
- Opona suprelastyczna trójwarstwowa – charakteryzuje się najwyższą trwałością i odpornością na uszkodzenia, ale też jest zdecydowanie droższa w zakupie. Jedyny słuszny wybór w przypadku pracy ciągłej.
W praktyce:
- Wózek widłowy pracuje na zewnątrz, po nierównym terenie? Wybierz opony radialne — zapewnią stabilność i trwałość.
- Wózek widłowy jeździ po gładkiej posadzce w hali produkcyjnej? Trójwarstwowe opony superelastyczne będą najlepszym wyborem — bezobsługowe i odporne na uszkodzenia.
Świadomy wybór ogumienia to nie tylko sposób na oszczędności. To przede wszystkim inwestycja w niezawodność, bezpieczeństwo i ciągłość pracy, a na tych elementach nie należy oszczędzać!





