Karty lunchowe to coraz popularniejszy instrument motywacyjny. Grono firm włączających je w swoje programy benefitowe stale rośnie. Skąd ta popularność? I w jakich organizacjach karty sprawdzą się najlepiej? Sprawdźmy!
Zastosowanie kart lunchowych w firmach
Czym właściwie jest karta lunchowa? To narzędzie, które pozwala pracodawcom zapewnić pracownikom dofinansowanie posiłków w ciągu dnia pracy (i nie tylko). Jest elastyczną formą benefitu, która może być dostosowana do potrzeb i możliwości finansowych firmy. Według badań przeprowadzonych przez Edenred pracownicy korzystają z tego często i chętnie:
- 32% płaci kartą w czasie lunchu w restauracji,
- 40,5% korzysta z opcji „na wynos”
- 20% zamawia obiad,
- 36% kupuje gotowy posiłek w sklepie.
Dla firm karty lunchowe mogą być idealnym rozwiązaniem – pozwalają na wprowadzenie atrakcyjnego benefitu bez konieczności inwestowania we własną stołówkę czy catering. Warto rozważyć inwestycję w benefity żywieniowe – w badaniu Benefitów Pracowniczych 2022 aż 60% respondentów wskazało je jako ważne.
Korzyści dla pracowników korzystających z kart na lunch
Rozpatrzenie korzystności benefitu z perspektywy zatrudnionych to element, który pracodawcy często pomijają przy wdrożeniu nowego świadczenia. A szkoda! Dopiero dopasowując benefit do potrzeb beneficjentów, jest szansa na to, że będzie on prawdziwie skuteczny.
Co zyskują pracownicy, którym firma zaoferuje karty lunchowe?
- oszczędność i wzmocnienie prywatnych finansów – zgodnie z badaniem GUS z 2023 roku, wydatki na żywność mają najwyższy udział w strukturze domowych wydatków – średnio 27,2%. Karta lunchowa pozwala pracodawcy przejąć część wydatków na własne barki;
- zwiększenie siły nabywczej – dofinansowanie benefitów żywnościowych podlega zwolnieniu podatkowemu do kwoty 450 zł miesięcznie na pracownika, co oznacza, że karta lunchowa daje pracownikowi ulgę finansową większą od podwyżki w tej samej wysokości;
- uwalnia czas – ponieważ zamiast wymyślać posiłek, robić zakupy i go przygotowywać, pracownik może wybrać coś z oferty punktów gastronomicznych obsługujących kartę;
- potencjalnie korzystny wpływ na zdrowie – karty lunchowe to często pretekst do wybierania zdrowszych opcji żywieniowych, wymagających czasochłonnego przygotowania.
Pamiętajmy, że regularne i pełnowartościowe posiłki w ciągu dnia pracy przekładają się na lepszą koncentrację i wydajność. Ponadto są przestrzenią do integracji zespołu, na przykład w czasie krótkiego, wspólnego lunchu.
Jakie branże mogą skorzystać na wprowadzeniu kart lunchowych?
Karty lunchowe sprawdzą się w każdej branży, jednak niektóre sektory mogą odnieść szczególne korzyści z ich wprowadzenia.
Do takich należą organizacje, które działają w rozproszeniu geograficznym. Karta lunchowa to dobry wybór, ponieważ jest inkluzywna. Wykorzystają ją zarówno bywalcy wielkomiejskich restauracji, jak i mieszkańcy mniejszych miejscowości na codziennych zakupach spożywczych. Karty sprawdzają się również przy zamawianiu na wynos, także niezależnie od tego, czy korzystają z niej pracownicy StartUpów, czy osoby z branży IT – każdy znajdzie zastosowanie dla siebie.
Pracownicy blue collars, w tym osoby z szeroko pojętej branży produkcyjnej, również doceniają tego typu benefity – pamiętajmy, że wydatki na żywność to prawie ⅓ domowych budżetów!
Ponadto karta lunchowa to dobra odpowiedź na wyrównanie dysproporcji, jeśli część pracowników jest objęta posiłkami regeneracyjnymi, a inni nie. Wówczas wprowadzenie benefitów żywieniowych dla wszystkich niweluje ryzyko poczucia nierównego traktowania wewnątrz jednej organizacji.
Przykłady programów benefitowych w Polsce
Najciekawsze programy benefitowe w Polsce obejmują… benefity żywieniowe!
Przykładem jest np. CD Project Red, czyli producent gier takich jak „The Witcher” czy „Cyberpunk 2077” – ich pracownicy mogą liczyć na możliwość przyprowadzenia psa do biura, pomoc z relokacją, kantyny z różnymi opcjami żywienia i przekąski dostępne na miejscu.
Z kolei Allegro, jedna z największych platform e-commerce w Polsce, poza dodatkiem za opiekę nad dzieckiem i świeżymi owocami w biurze, oferuje swoim pracownikom karty lunchowe jako część pakietu benefitów.
Podczas przeglądania ofert pracy można zauważyć, że coraz więcej firm włącza benefity żywnościowe w swoje strategie wellbeingowe. I nic dziwnego – jedzenie ma kolosalny wpływ na zdrowie fizyczne. Poza tym ten rodzaj światów jest egalitarny oraz funkcjonalny kosztowo.
I choć zawsze warto wprowadzać nowe benefity po konsultacjach z pracownikami, jednego możemy być pewni: niezależnie od branży, płci, stanowiska, pochodzenia – każdy bywa czasem głodny. To sprawia, że karta lunchowa to rozwiązanie, które zaspokaja podstawową potrzebę każdej osoby w organizacji.
Brzmi dobrze, prawda?