Biznes

Gdzie sprawdzą się karty lunchowe?

Karty lunchowe to coraz popularniejszy instrument motywacyjny. Grono firm włączających je w swoje programy benefitowe stale rośnie. Skąd ta popularność? I w jakich organizacjach karty sprawdzą się najlepiej? Sprawdźmy!

Zastosowanie kart lunchowych w firmach

Czym właściwie jest karta lunchowa? To narzędzie, które pozwala pracodawcom zapewnić pracownikom dofinansowanie posiłków w ciągu dnia pracy (i nie tylko). Jest elastyczną formą benefitu, która może być dostosowana do potrzeb i możliwości finansowych firmy. Według badań przeprowadzonych przez Edenred pracownicy korzystają z tego często i chętnie:

  • 32% płaci kartą w czasie lunchu w restauracji,
  • 40,5% korzysta z opcji „na wynos”
  • 20% zamawia obiad,
  • 36% kupuje gotowy posiłek w sklepie.

Dla firm karty lunchowe mogą być idealnym rozwiązaniem – pozwalają na wprowadzenie atrakcyjnego benefitu bez konieczności inwestowania we własną stołówkę czy catering. Warto rozważyć inwestycję w benefity żywieniowe – w badaniu Benefitów Pracowniczych 2022 aż 60% respondentów wskazało je jako ważne.

Korzyści dla pracowników korzystających z kart na lunch

Rozpatrzenie korzystności benefitu z perspektywy zatrudnionych to element, który pracodawcy często pomijają przy wdrożeniu nowego świadczenia. A szkoda! Dopiero dopasowując benefit do potrzeb beneficjentów, jest szansa na to, że będzie on prawdziwie skuteczny.

Co zyskują pracownicy, którym firma zaoferuje karty lunchowe?

  • oszczędność i wzmocnienie prywatnych finansów – zgodnie z badaniem GUS z 2023 roku, wydatki na żywność mają najwyższy udział w strukturze domowych wydatków – średnio 27,2%. Karta lunchowa pozwala pracodawcy przejąć część wydatków na własne barki;
  • zwiększenie siły nabywczej – dofinansowanie benefitów żywnościowych podlega zwolnieniu podatkowemu do kwoty 450 zł miesięcznie na pracownika, co oznacza, że karta lunchowa daje pracownikowi ulgę finansową większą od podwyżki w tej samej wysokości;
  • uwalnia czas – ponieważ zamiast wymyślać posiłek, robić zakupy i go przygotowywać, pracownik może wybrać coś z oferty punktów gastronomicznych obsługujących kartę;
  • potencjalnie korzystny wpływ na zdrowie – karty lunchowe to często pretekst do wybierania zdrowszych opcji żywieniowych, wymagających czasochłonnego przygotowania. 

    Pamiętajmy, że regularne i pełnowartościowe posiłki w ciągu dnia pracy przekładają się na lepszą koncentrację i wydajność. Ponadto są przestrzenią do integracji zespołu, na przykład w czasie krótkiego, wspólnego lunchu.

    Jakie branże mogą skorzystać na wprowadzeniu kart lunchowych?

    Karty lunchowe sprawdzą się w każdej branży, jednak niektóre sektory mogą odnieść szczególne korzyści z ich wprowadzenia.

    Do takich należą organizacje, które działają w rozproszeniu geograficznym. Karta lunchowa to dobry wybór, ponieważ jest inkluzywna. Wykorzystają ją zarówno bywalcy wielkomiejskich restauracji, jak i mieszkańcy mniejszych miejscowości na codziennych zakupach spożywczych. Karty sprawdzają się również przy zamawianiu na wynos, także niezależnie od tego, czy korzystają z niej pracownicy StartUpów, czy osoby z branży IT – każdy znajdzie zastosowanie dla siebie.

    Pracownicy blue collars, w tym osoby z szeroko pojętej branży produkcyjnej, również doceniają tego typu benefity – pamiętajmy, że wydatki na żywność to prawie ⅓ domowych budżetów! 

    Ponadto karta lunchowa to dobra odpowiedź na wyrównanie dysproporcji, jeśli część pracowników jest objęta posiłkami regeneracyjnymi, a inni nie. Wówczas wprowadzenie benefitów żywieniowych dla wszystkich niweluje ryzyko poczucia nierównego traktowania wewnątrz jednej organizacji.

    Przykłady programów benefitowych w Polsce

    Najciekawsze programy benefitowe w Polsce obejmują… benefity żywieniowe! 

    Przykładem jest np. CD Project Red, czyli producent gier takich jak „The Witcher” czy „Cyberpunk 2077” – ich pracownicy mogą liczyć na możliwość przyprowadzenia psa do biura, pomoc z relokacją, kantyny z różnymi opcjami żywienia i przekąski dostępne na miejscu.

    Z kolei Allegro, jedna z największych platform e-commerce w Polsce, poza dodatkiem za opiekę nad dzieckiem i świeżymi owocami w biurze, oferuje swoim pracownikom karty lunchowe jako część pakietu benefitów. 

    Podczas przeglądania ofert pracy można zauważyć, że coraz więcej firm włącza benefity żywnościowe w swoje strategie wellbeingowe. I nic dziwnego – jedzenie ma kolosalny wpływ na zdrowie fizyczne. Poza tym ten rodzaj światów jest egalitarny oraz funkcjonalny kosztowo.

    I choć zawsze warto wprowadzać nowe benefity po konsultacjach z pracownikami, jednego możemy być pewni: niezależnie od branży, płci, stanowiska, pochodzenia – każdy bywa czasem głodny. To sprawia, że karta lunchowa to rozwiązanie, które zaspokaja podstawową potrzebę każdej osoby w organizacji.

    Brzmi dobrze, prawda?

    koon
    W przypadku artykułów sponsorowanych serwis koon.pl nie odpowiada za poprawność, kompletność ani jakość zamieszczonych informacji. Ewentualne szkody wynikające z ich użycia ponosi autor treści, do której prowadzi link, a nie właściciel strony.