Przekierowania 301 to bardzo przydatne działanie w przypadku wielu witryn internetowych. Warto dowiedzieć się na jego temat nieco więcej oraz zapoznać się z jego bardziej szczegółową specyfiką i możliwościami zastosowania w praktyce.
Co to jest przekierowanie 301?
Przekierowanie 301 to proces powiadamiania wyszukiwarki o trwałym przeniesieniu zawartości konkretnej witryny lub też jej podstrony na inny adres URL. Informacje podczas przekierowania 301 przekazywane są w formie kodu statusu HTTP. Takie rozwiązanie sprawdza się w przypadku wpisania przez użytkownika nieprawidłowego adresu danej witryny. Nawet mimo błędnego adresu użytkownik zostanie przekierowany na prawidłową stronę. Dodatkowo brak przekierowania 301 może powodować utratę pozycji witryny w wynikach wyszukiwania.
Jak sprawdzić przekierowanie 301?
Sprawdzenie przekierowania 301 może nastąpić na różne sposoby. Przede wszystkim można korzystać w tym celu z różnego rodzaju narzędzi. Wśród nich można wskazać między innymi następujące:
– httpstatus.io,
– redirect-checker.org,
– Screaming Frog,
– Google Sheets.
Dodatkowo możliwe jest również sprawdzenie przekierowania 301 poprzez ręczne wpisanie adresu witryny w przeglądarkę. Jeśli zamiast starej witryny wyświetli się nowa to oznacza, że przekierowanie działa prawidłowo.
Jak zrobić przekierowanie 301?
Przekierowanie 301 można zrobić na różne sposoby. Istnieją trzy główne metody wykonania tego działania. Wśród nich wskazuje się następujące:
– modyfikacja pliku .htaccess, co realizowane jest poprzez wpisanie stosownych komend,
– przekierowanie PHP, które odbywa się poprzez zamieszczenie kodu PHP na stronie,
– przekierowanie w JavaScript, co realizowane jest poprzez dodanie odpowiedniego skryptu JavaScript.
Wybór konkretnej metody zależy od własnych preferencji, a także specyfiki danej strony internetowej.
Kiedy używać przekierowania 301?
Przekierowania 301 mają bardzo szerokie możliwości zastosowania w praktyce. Z powodzeniem można je stosować w przypadku następujących sytuacji:
– duplikacja stron, aby witryny nie występowały w dwóch wersjach,
– przeniesienie danej witryny na inną domenę, co może być związane z procesem zmiany nazwy firmy,
– wdrożenie certyfikatu SSL, który jest zalecany przez Google na każdej witrynie,
– usuwanie wybranych podstron, na których mogą znajdować się nieaktualne informacje,
– popełnianie błędów podczas linkowania, a także tworzenia podstron danej witryny,
– zmiana silnika witryny, która wiąże się ze zmianą całej struktury adresów strony.
Przekierowanie 301 a SEO
Przekierowanie 301 ma bardzo duży wpływ na SEO. Dzięki niemu możliwe jest zachowanie widoczności witryny z uwzględnieniem wskazanych słów kluczowych. Przekierowania 301 dodatkowo zapobiegają zjawisku duplicate content oraz ułatwiają likwidację zjawiska kanibalizacji fraz. Dzięki stosowaniu przekierowania 301 możliwe jest przeniesienie mocy pozycjonowania na nową witrynę. Przekierowanie 301 jest także bardzo korzystnym rozwiązaniem dla użytkowników stron oraz mogą eliminować ich dezorientację. Dowiedz się więcej o przekierowaniach 301: https://www.kei.pl/pomoc/przekierowanie-301-htaccess